Klima cihazının tarihi âdemiyet denli eskidir. İlk insanoğlu cisim ısılarını koruyabilmek ve ferdî konfor hazırlamak kucakin efsanevi derilerini kullanıyorlardı. Daha sonraları Mısırlı hâkim dershane, palmiye dallarıyla kendisini serinleten esirleri kullandı. Romalılar ise meşhur hamamlarında ventilasyon ve ısıtma sistemleri kullandılar. Vasat çağlarda Leonardo Da Vinci, yaklaşan bir arkadaşının evinin odalarını havalandırmak kucakin su gücü ile çalışan bir fan yaptı. Havalandırma ve merkezi ısıtma sistemleri 19. yüzyılda çabucak gelişti. Fanlar, buhar kazanları, radyatörler icat edildi ve kullanılmaya saksılandı. 1844 senesinde U.S. Marine Hastanesi’ nin yöneticisi olan John Gorrie yeni soğutma makinasını tanıttı. Bu, dünyadaki ilk ticari soğutma ve havalandırma makinasıydı. Klima, ilk cesim kullanma vadiını 1920′ li yılların başında tiyatrolarda buldu. 1925′ te New York’ taki ünlü Rivoli Tiyatrosu kapısına ” Her hin 20 derecedir” duyuruını asmıştı. Peşi sıra mağazalar, uçaklar ve otomobillere klima yerleştirildi. 1930 senesinde Du Pont şirketinden Thomas Midgley, Freon soğutucuyu geliştirdi. çabucak devam fail yol gelişmeler sonucunda 1950′ li yıllardan itibaren split tip klima cihazları kullanılmaya saksılandı. İklimlendirme, havayı ısıtan, soğutan, temizleyen ve nemini kontrolör fail bir süreçtir. Hasetmüzde insanoğlu, elan erinç ve cömert evetşayabilmek kucakin klima aletinı tercih etmektedir. Bir kaç yıl öncesine denli klima aşırı olarak akseptans edilmekteydi. İnsanlar evlerinde yahut konuyerlerinde sıcaktan bunalsalar dahi klimaya katı itibar etmiyorlardı. Ancak aradan sabık birkaç yılda çok değişiklik evet. Artık klima sıfır konuyerlerinde kimesne çalışmak istememektedir. Önce konuyerlerinde yaygın olarak kullanılmaya başlamış olan klimalar, son dönemlerde evlerin bile vazgeçilmez konfor takımı olmuştur. Son uygulayım bilimi ile geliştirilen klimalara ısıtma özelliğinin bile eklenmesi klimayı sadece edebiyat girenlemek kucakin kullanılan bir takım olmaktan çıbayanp, kışın da ısınmak kucakin tercih edilen takım yapmıştır. Klima kullanma alışkanlığı ülkemizde yeni gelişmeye saksılamıştır. Pazardaki ürün ve eder çeşitliliği alınsında tüketicilerimiz karar verme sürecinde az çok karamsarlık evetşamaktadırlar. Bir konfor aracı olarak satın alınan klimaların, Türkiye’ nin diyar koşullarına ve klimatize edilmek maksut mekana mütenasip seçilmemiş olması, yerinde servis desteğinin sağlamlanamaması, güzel montaj uygulamalarının yapılmaması kadar nedenlerle maatteessüf tüketicimiz kıygın olmaktadır. Kazançlı ömrü ülkemiz koşullarında yaklaşık 10 yıl olan klima cihazlarının seçiminde, ilk satın alma maliyetinin nispetle pres sürecinde oluşabilecek maliyetler ile enerji maliyeti bile dikkate alınmalıdır. Klima takımı satın alınmadan önce bu kriterler dikkate alınarak değersiz bir muayene yapılmalıdır.
Yayımlayan